Kako planirati godišnji odmor na poslu?

Koleginice i kolege koji imaju decu uvek dobijaju prednost prilikom planiranja godišnjeg odmora za vreme praznika, dok ja neretko poslednja smem da izrazim svoje želje, premda bih i ja rado slavila sa svojim najmilijima. Smatram da je takva praksa nepoštena! Kako da započnem razgovor o tome a da ne izazovem napetosti u svom timu?

Michaela Schmelzer: Napetosti u timu nešto su sasvim prirodno, jer mi ljudi imamo različite potrebe. Pitanje je samo kako da se s tim nosimo. Razmislite kako biste želeli da izgleda planiranje godišnjih odmora na poslu, a da pritom svi budu zadovoljni, pa to i predložite svom timu. Računajte pritom na to da će biti otpora, ali on neće biti usmeren na vas nego na promene. Ostanite mirni u razgovoru, budite argumentovani i istaknite da imate dobronameran stav.

Godišnji odmor od kolega i koleginica?

Članovi našeg tima zaista se vrlo dobro razumeju i druže se i privatno. Upravo pristižu predlozi da se družimo i za praznike. Moji koleginice i kolege vrlo su mi dragi, ali ovo mi je ipak malo previše. Kako da odbijem a da ih sve ne uvredim? Michaela Schmelzer: Upravo tako! Naglasite koliko su vam svi važni i koliko se rado nalazite s njima van posla. Dajte im do znanja da ne želite da ih uvredite, ali da su vam praznici potrebni samo za vas same. Ako želite da izbegnete dodatna pitanja, navedite zašto je to tako, na primer – zato što želite više vremena da provedete s porodicom, zato što želite više da se opustite, pripremite za praznike, planirate godišnji odmor ili nešto slično.

Kritika primljena od kolega i koleginica – kako se s njom nositi?

Jedan kolega neprestano kritikuje moj rad na sastancima pred celim timom. Tada se ne osećam prijatno i ne znam kako na to da reagujem a da ne narušim dinamiku tima. Šta mogu da uradim?

Michaela Schmelzer: Pre nego što se obratite kolegi, razmislite u miru kakav osećaj njegovo ponašanje u vama budi (na primer, stid, nesigurnost, iritiranost) i razmislite o tome s kojim neispunjenim potrebama je povezan taj osećaj (ophođenje s poštovanjem, zahvalnost). Potom mu u četiri oka recite da ste primetili kako se vaš rad neretko kritikuje pred ostatkom tima i objasnite kako se pritom osećate. Navedite kolegi kakvo ponašanje prema vama u budućnosti očekujete, kao što je, na primer, povratna informacija tokom individualnog razgovora, jer ćete tako lakše da se nosite s teškoćama i moći ćete da se razvijate.

Nepravedna raspodela radnih zadataka u timu – kako da razgovarate o tome?

Imam osećaj da neprestano preuzimam više zadataka koje moram da obavljam, za razliku od drugih. Neretko sam prva osoba kojoj se obraćaju povodom kratkoročnih projekata. Kako da razgovaram o tome a da ne ostavim utisak osobe koja ne sarađuje?

Michaela Schmelzer: U ovakvim slučajevima uvek je dobro da navedete primere. Zapišite na koje konkretne zadatke mislite i taj popis ponesite sa sobom na sastanak. Izrecite kakve to posledice ostavlja na vas. Osećate li se preopterećeno, frustrirano ili ogorčeno? Recite i šta smatrate da je vama kao pojedincu važno za dobru saradnju, kao što je, na primer, dobra raspodela posla da biste i vi mogli dobro da obavljate svoj posao. Budući da je poznato kako je grupa pametnija od pojedinaca, zamolite kolege i koleginice da zajedno razmotrite kako bi radni zadaci mogli da budu raspoređeni a da pritom svi budu ravnomerno uključeni.

Kako nadređenima da date povratnu informaciju?

Moja šefica neretko daje samo okvirne povratne informacije zbog čega nam je teško da precizno shvatimo šta se od nas očekuje. Podstakla bih rado davanje direktnih i konstruktivnih povratnih informacija a da ne ostavim utisak da je ne poštujem. Kako da vodim razgovor pozitivno i mudro?

Michaela Schmelzer: Kada nekome dajemo povratnu informaciju, referišemo se na postupke, a ne na samu osobu. Znajući to, možemo lakše da se usredsredimo na temu, a da ne opteretimo osobu. Objasnite svojoj nadređenoj šta ste uočili. Navedite primere. Razgovarajte iz sopstvene perspektive, jer jedino vi možete da kažete šta vas, na primer, čini nesigurnom i šta vam konkretno treba, odnosno šta priželjkujete, kako možete bolje da se uključite u tim ili kako biste mogli da optimizujete poslove.